23 May 2011

2 Graphic Card??nk beli yg mne ea??

nk beli graphic card ?? tp x taw nk beli yg mne..ish3..ni aq ade tip sikit utk korang pilih graphic card ape yg sesuai utk korang..jgn men beli je...kang x msuk ngn pc..dah rugi..membazir duit je beli mahal2..hehehe

1. Jenis slot untuk kad grafik yang disokong oleh komputer sedia ada sama ada PCI, AGP atau PCI-E. Papan utama yang lama menyokong slot AGP. Bagi papan utama(Motherboard) yang baru, penggunaan slot PCI-E adalah prestasi yang terbaik bagi kad grafik.

2. Tahap resolusi. Ia penting untuk mendapatkan paparan video, gambar dan grafik berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, ia bergantung kepada jenis dan saiz monitor yang digunakan oleh sesebuah komputer.

3. Memori. Kebanyakan kad grafik hari ini mempunyai memori berkapasiti lebih daripada 1 GB. Sekiranya kurang, ia akan mengurangkan prestasi dalam memaparkan sesuatu grafik atau video yang beresolusi tinggi dengan tekstur yang komplek.

4. Sistem penyejukan. Kad grafik yang berkelajuan tinggi akan menjadi cepat panas dan mengeluarkan haba pada kadar yang tinggi. Jadi, ia memerlukan sistem penyejukan tambahan.

5. Kelajuan pemproses(Processor). Pemproses bagi kad grafik dikenali sebagai GPU atau Graphical Processing Unit. Ia juga perlu sepadan dengan jenis CPU yang digunakan oleh sesebuah komputer. Ini penting untuk menangani segala beban kerja yang diperlukan untuk membina sesuatu grafik bagi paparan di skrin monitor sesebuah komputer.

6. Jenis paparan kad grafik. Jenis paparan atau fail grafik yang disokong oleh kad grafik tersebut sama ada DVI (Digital Visual Interface), VGA (Video Graphic Array), HD (High Defination) atau HDTV (High Defination Television).

so??cm ne??harap2 ape yg aq tulis nie..leyh la tolong korang dri membazir duit..
jgn la mengarut kalu pkai processor intel pentium 4 pas tu nk msukkan Nvidia GTX 590~
memang x kn msuk punyr la..hehehe

graphic card yg bakal ku beli....

skunk ngah keje...dh dpt projek..
skali projek yg dye bg..perh !!
demam aq dibuatnye..
cm ne la nk buat neyh..ish3 T_T
sabor je la...

2 comments:

Opah Kentang said...

sabo je la kannnnn..

Mr.Freeze a.k.a Izmal said...

ish3...bnyk2 doa..bsok nk antar surat resigned..hehhee

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...